arrow_drop_up arrow_drop_down

Oplossingen Nomofobie

Wat zijn mogelijke oplossingen en preventie voor Nomofobie? Voorkomen en preventie, tips tegen overmatig gebruik, Digitale Detox en Verslavingshulp.

Voorkomen en preventie

Realiseer jezelf, dat je BEWUSTER gebruik moet gaan maken van je smartphone. 

Wanneer gebruik ik hem, waarom en is het per se nodig?


De Australische Psycholoog Jocelyn Brewer schreef er over in haar stuk "The 3m's of Digital Nutrition" 

  • Mindful - gebruik je smartphone bewust
  • Meaningful - Wat doe je met je smartphone en waarom heb je hem nodig
  • Moderate - Laat je smartphone je leven niet overnemen en beperk het gebruik ervan


Tips tegen overmatig gebruik

Deze tips kunnen het gebruik van je smartphone beperken en misschien gemakkelijker maken:

  • Neem je mobiel eens niet mee als je ergens naar toe gaat
  • Zet alle pushberichten, zeker van social media, uit
  • Verwijder alle apps die je niet gebruikt en die nutteloos zijn
  • Neem je smartphone niet mee de slaapkamer in
  • Als je naar het toilet gaat, neem dan geen smartphone mee
  • De eettafel is een smartphone vrije zone, ook in restaurants
  • Zet je mobiel eens vaker gewoon uit
  • Installeer een screen time tracker om je mobiele gebruik te meten en te monitoren
  • Ga weer eens een boek lezen of wandelen

Digitale Detox

Als niets meer helpt is een Digitale Detox een mogelijke oplossing. 

Hierbij ga je zoveel mogelijk OFFLINE.

  • Er zijn reisburo's en bedrijven die arrangementen en/of lokaties aanbieden waarbij geen wifi of internet beschikbaar is. Op deze stilte lokaties kan je even of langere tijd ontsnappen aan alle digitale invloeden om je heen. 
  • De trent van de "Digital Detox Movement". Hierbij zet je gewoon je smartphone eens een tijdje uit. Hierdoor kan je je energie en concentratie weer een beetje op een gezond niveau krijgen en mentaal en fysiek even afkicken van de digitale apparaten en invloeden.
  • Gebruik bijvoorbeeld je vakantie als Digitale Detox. Spreek met jezelf en/of je reisgenoten/gezin/vrienden af dat je tijdens je vakantie offline bent. Op deze manier heb je ècht vakantie en kom je uitgerust terug. 
  • Zet je smartphone in het weekend uit. Of, als je wel bereikbaar wil zijn voor je aangewezen peronen, op "niet storen". 
  • Stel "smartphone vrije zones" in. Bijvoorbeeld de slaapkamer, de eettafel en de badkamer/wc zijn plaatsen waar je ook prima zónder smartphone kan zijn.
  • Zet al je notificaties en pushberichten uit. 


Verslavingshulp

Voor sommigen neemt echter de Nomofobie zo'n belangrijke plek in in het leven, dat echte verslavingshulp bij een gespecialiseerde therapeut een oplossing kan bieden.

Meer informatie

De kenmerken van Nomofobie

Nomofobie. Grootste angsten, symptomen en wie is gevoelig voor Nomofobie.

De gevolgen van Nomofobie

Fysiek/Lichamelijk, Sociaal/Relatie, Psychisch, School/Werk, Indirect en Positieve Gevolgen.

BEN IK NOMOFOOB?

Doe de GRATIS test en weet meteen of u Nomofoob bent!

Koekje erbij?